Skip navigation
Skip navigation
You are using an outdated browser. Please upgrade your browser.

According to a certificate issued by the Spanish Department of Interior on July 3 2012, Vladimir Kokorev, an entrepreneur resident in Spain, is not and was not an object of any police investigation.

The declaration refutes the accusations by the Spanish newspaper EL PAIS, which it launched against the businessman of Russian origin. Over the last 3 years, EL PAIS has published over a dozen articles stating that Vladimir Kokorev has supposedly been under investigation by Spanish police in relation to an alleged acquisition of real estate by the President of Equatorial Guinea, Teodoro Obiang. The publications, all signed by journalist Jose Maria Irujo, include quotes from a police report supposedly filtrated to the newspaper, which as it turns out, never even existed in the first place.

Earlier this year, Moscow’s Lublisky City Court ordered another Spanish newspaper, El MUNDO, to refute similar allegations concerning Vladimir and Yulia Kokorev and to publish on its web site the refutation of the false information.

RAPSI (the Russian Legal Information Agency) further confirmed that it had been established during the hearings that the Spanish authorities did not have any claims whatsoever against Vladimir Kokorev and his wife and that the funds that the newspaper had claimed to come from Obiang’s private fortune, were in fact received by Vladimir Kokorev in accordance with signed agreements between Vladimir Kokorev’s company, Kalunga, and the government of Equatorial Guinea for the repairs and maintenance of a number of shipping vessels.

Despite the court order, Mr. Irujo used EL PAIS to publish virtually the same story, which has since been proven to be false by the Spanish police authorities.

This is not the first time that Mr. Irujo faces accusations of deliberately manipulating information for the sake of his public attacks on Mr. Kokorev. Several months ago, Mr. Fernando Martinez, representative of the Spanish company Martinez Hermanos, wrote an open letter to EL PAIS stating that he had been grossly misquoted with the intent to portray a negative image of Vladimir Kokorev in an article published by Jose Maria Irujo in his article “The ‘Mysterious’ Vladimir” (El ‘Misterioso’ Vladimir) on May 12th 2012. To date, he has not received a response from the newspaper.

This press release was distributed by ResponseSource Press Release Wire on behalf of Project Echo in the following categories: Business & Finance, Public Sector, Third Sector & Legal, Transport & Logistics, for more information visit https://pressreleasewire.responsesource.com/about.